Khasiat PEtaI Yang *Wangi*

Tuesday, May 12, 2009 ·


Ni nk GTau PsaL feberut food gua Ni..blik Kg mst gua layan..tnpa segan silu,mak mentua gua pn gua xnmpak kalo gua makn..haha..

Petai ni adalah sejenis sayo,ulam pn blh gak dan ia bkn sejenis binatang 4 info bg korg y blum knal la.Petai ni kalo makn ngn budu memg bes ( bg org kelate la ni).mmg xigat dunia r..nasi satu periuk pn kompom xsempat adik korg nk makan sb korg abeskn…kalo makn ngan mayonis tu aku xtry lagi..mgkin org2 y xsuka budu leh la try ngan mayo…

Tujuan aku kt cni sBnaynya nk gtau la khsiat2 petai ni..oish petai pn ada khasiat gak..baik tuk ksihatn lagi..tagk aku ni sihat walafiat je..tu petua aku tu..kui2..

Menurut pakar..chewah, walupn petai ni bau dia cam petai namum khasiatnya byak..antaranya adalah

Kegemukan
Bg akak2 y dah sakit telinga kna dperli oleh kawn2 “kenderaan berat sebelah kiri,kenderaan berat sebelah kiri” blh la cube krana petai blh mmberi pgurangan berat badan..petai dkatakn dapat mgawal kadar gula dalm darah dalm badn kita..drpada korg makn coklat tu mkn gemuk ada r!

Tekanan darah tinggi
Bagi korag darh nya y tgi stiggi pokok pisang tu blh la try…petai ini sangat tinggi kalium, tetapi rendah garam, sehingga sangat sempurna untuk memerangi tekanan darah.


Kemampuan otak
Ni tok student plk.. telah dbuktikan bahwa petai dengan kandungan kalium tinggi ini dapat membantu siswa meningkatkan konsentrasi.200 siswa di Twickenham (Middlesex) dengan mudah melalui ujian pada tahun ini karena memakan Petai pada saat sarapan, istirahat, dan makan siang.haaa tp, Jagn korag buat mcm mkn jajang plak

Sembelit

Bagi korg y susah nk ehem2 tu try la Karena kandungan serat yang tinggi, maka Petai akan menormalkan kembali saluran pencernaan,kompom adik2 korg xpyah nk bratur nk masuk toilet..huhu..





Kekenyangan
Ni plk sesuai tok korg y melantak tahap gajah,Petai memiliki efek antasid pada tubuh, sehingga bila dada terasa panas akibat makan bayk, cobalah makan Petai untuk mengurangi sakitnya.

Mual di pagi hari
Makan Petai diantara jam makan akan mempertahankan kadar gula dan menghindari muntah.jagn plk makn tyme nk peg clas..mgamuk lecterer nti.

Gigitan nyamuk
Sebelum Anda meraih krim gigitan nyamuk, coba untuk menggosok daerah yang terkena gigitan dengan bagian dalam kulit Petai. Banyak orang berhasil mengatasi rasa gatal dan bengkak dengan cara ini.kalo kna gigit anjing peg la sepital.

Ubat tok mabuk
Ni bkan mabuk minum alcohol cm shinshan tu (gambar hiasan)tp mabuk cm pening2 g2,silap mkn la lbh kurag..Salah satu cara paling cepat untuk menyembuhkan “penyakit” mabuk adalah milkshake Petai, yang dimaniskan dengan madu. Petai akan membantu menenangkan perut dan dengan bantuan madu akan meningkatkan kadar gula darah yang jatuh, sedangkan susu akan menenangkan dan memperbaiki kadar cairan dalam tubuh.


Merokok
Bagi abg2 smokers tu,Petai dapat menolong orang yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6 dan B12 yang dikandungnya, bersama dengan kalium dan magnesium, membantu tubuh cepat sembuh dari efek penghentian nikotin

Stress

Ni korg nk exm mst stress kan, Kalium adalah mineral penting, yang membantu untuk menormalkan degup jantung, mengirim oksigen ke otak dan mengatur keseimbangan cairan tubuh. Ketika stress, kecepatan metabolisme kita akan meningkat , sehingga akan mengurangi kadar kalium dalam tubuh. Hal ini dapat diseimbangkan lagi dengan bantuan makan Petai yang tinggi kalium. Nk exam mkn byak2..hahaha


SELAMAT MENCUBA….

3 comments:

Anonymous said...
May 12, 2009 at 10:28 PM  

jom kita promote petai pada mighul, agar dia berenti merokok!!~ hahaha~

oRiginaL not SpicY:by pokma said...
May 13, 2009 at 12:40 AM  

huhu.. saya xsokong!

Anonymous said...
May 13, 2009 at 6:46 PM  

woit, awat nyer tak setuju?

MY LIFE (please wait...)