Kawen..!!!.kawen..!!! kawen…!!!

Sunday, May 31, 2009 ·



Adei..ni nk citer, mgu ptama cuti sek pn dah bratus2 pasagan nk kawen..jalan2 dah sesak sb org nk kawen,bukannya sb traffic light y rosak..kanak2 nk feel school break pn xleh sb korg pulak sebuk nk buat kenduri..xkesian ke budak2 nk tgk sepambob kt tv sb tv dorg kna alih kt setor gara2 majlis korg y nk cari space tok ttamu..

ckp sal kawen ni menarik jg bg korg y excited nk kawen tu..tmbahn plk y dah grad..nk umurnya makin mjulang tgi.bg laki nya sebuk kumpul duit hari2 keje tok buat hantaran..tambh2 calon korg tu bajet diri beliau mhal cam emas..di letaknya harga 20 ribu mana la nk cekau..beli backhoe lg murah..gamaknya pagi ofis malm part tyme kt kilang kasut la korg..huhu


kat sni aku post la tentang hukum dlm islam knapa kita perlu kawen knapa xperlu kawen..ngeh2..

Adakah Perkahwinan itu Ibadat?
Kahwin itu adalah Ibadah dan tuntutan agama sebagaimana hadis Nabi s.a.w. s.a.w. yang bermaksud : "Nikah adalah sunnahku, barangsiapa yang tidak menginginkan (menyukai) sunnahku maka dia bukan dikalangankun(dikalangan ummat Nabi Muhamad s.a.w.).

Pertama: Fardu (Wajib). Apabila yakin seseorang itu akan melakukan zina, ia pula mampu menyara rumahtangga (seperti mahar dan nafkah isteri), dan ia tidak mampu untuk menahan diri dengan berpuasa.

Kedua: Haram. Apabila yakin seseorang itu, akan menzalimi dan memudaratkan perempuan, dengan kelemahannya untuk menyara rumahtangga atau tidak adil dengan isteri yang lain.

Ketiga: Makruh. Apabila seseorang itu takut melakukan perkara yang keji tetapi tidak sampai ketahap yakin. Ia juga tidak berupaya menyara keluarga, dan menyusahkan rumahtangga, atau kurang bernafsu dengan perempuan. Tambahan dari Syafieyah, makruh bernikah dengan mereka yang sakit berpanjangan, nikah dengan tunang orang lain yang masih diterima tunangnya, nikah "cina buta" yang tidak diniatkan dan nikah penipu (Masuk Islam semata untuk bernikah).



Keempat: Harus dan Sunat. Apabila ia tidak kuatir terjerumus dalam zina, tidak juga menzalimi isterinya sekiranya berkahwin. Walaubagaimanapun, pendapat yang terpilih: Nikah pada keadaan ini adalah harus, boleh dilakukan dan ditinggalkan,

Haaaaa..sape rasa dia dlm ketogeri wajib tu kawen la cpt2..siyes aku gtau aku dalam category haram lgi kot..hahahhaa..bkn apa, aku msih muda nk feel lu zaman kegemilgan ni..xkan nk duk lepak ngan bini kot kt rumah mlm2 dalam seusia muda cm ni…xkn kawn2 ajak p picnic ke sambut mdeka ke korg nk bawa bini n ank dalm usia cenggini..ngeh2..apapun korg mesti mmpuyai pndapat tersendiri kn…apa lg komen la..aku terima seadaya..ngeh2..daaaaaaa

0 comments:

MY LIFE (please wait...)